For alle

Aalborg2024: Hvorfor eje, når man kan låne og leje

Animeret billede af tre personer der står og hepper
Hør nyt om den voksende trend: deleøkonomi, hvor vi alle har mulighed for at leje forbrugsgoder som værktøj og transportmidler i stedet for at eje dem.
Grøn scene

Kildeparken
9000 Aalborg
Danmark

Private og offentlige virksomheder, foreninger og borgere indgår i deleøkonomien i disse år.

Deleøkonomi medfører store fordele også for klimaet! Til Tirsdag i Kilden i forbindelse med Klimarejsen - Aalborg2024 kan du høre oplæg fra bl.a. virksomheder, foreninger og aktive borgere, der alle konkret er aktive i deleøkonomien i Aalborg.

Og tag del i dialogen! Så kan vi dele vores fælles viden. Velkommen!

17.00  Velkomst v. Poul Erik Pedersen

17.05  Perspektiverne ved Deleøkonomi - Introduktion v. arbejdsgruppen.

17.20  Præsentation af forskellige former for Deleøkonomi:

Den Private Virksomhed

Swapfiets - Delecykler v. Simon Majland.

De offentlige organisationer, Bibliotekerne:

Udlån af alternative materialer v. Charlotte Brandt Dale, Odense Kommunes Biblioteker.

Deling af digitalt udstyr v. Stefan Nüchel, Vejle Kommunes Bibliotek.

De almennyttige boligforeninger

Sven Buch, Himmerland Boligforening Aalborg.

Civilsamfundet

Popuplop, Aalborg-baseret Tekstil Genbrugs Design Fællesskab.

18.20 Pause.

18.50 Dialog, med inddragelse af de fremmødte gæster.

Tema: hvordan synes du deleøkonomi kan/skal se ud i fremtidens Danmark - og lokalt i Aalborg?

Kan vi etablere netværk i Aalborg, der samarbejder om at fremme deleøkonomiske løsninger?

Hvad gør vi efter dagens møde?

19.20 Afslutning.

Tak for i dag.

Hvorfor sætte fokus på deleøkonomi?

Vi vil sætte deleforbrug på dagsordenen, fordi det har potentiale til at bidrage til at løse udfordringer på bl.a. følgende områder:

• Klima, råstof samt affaldsproduktion - når flere deler samme forbrugsgoder, så kan vi nøjes med mindre produktion, fordi de samme forbrugsgoder kan opfylde flere forbrugeres behov.
  • Biodiversitet og naturarealer er truet af vores massive forbrug, der kræver plads til både råstofindvinding, boligområder, infrastruktur m.v. Forbrugssamfundet invaderer naturområder, og risikerer at ødelægge livsgrundlaget for plante- og dyrelivet. Samtidig medvirker vores individualiserede forbrug til at fylde vores boliger, haver og udhuse m.v. med opbevarede forbrugsgoder, som vi i mange tilfælde anvender forholdsvist sjældent, men som beslaglægger plads både i fysisk og mental forstand.

Deleforbrug har potentialet til at involvere og engagere både private borgere, offentlige organisationer, private virksomheder samt civilsamfundet i ordets bredeste forstand lige fra en lokal borgerdrevet deleøkonomi et bofællesskab til store Andelsboligforeninger.

Arrangementet er en del af Aalborg 2024.  Arrangør: Arbejdsgruppe under Verdensmålscentret, Aalborg Bibliotekerne