voksne

Live i stuen: Dansk popmusiks svenske rødder

Henrik Smith-Sivertsen
Fra mandag til torsdag i uge 47 sender Bibliotekernes Festival for Historie samtaler og foredrag fra forskellige steder i landet, hjem til dig i stuen.
Online via www.historiefestival.dk

Troede du, at "Karl Herman og jeg" af John Mogensen var indbegrebet af dansk popmusik? Tænk igen. Denne ikoniske sang har, ligesom mange andre dansktophits, faktisk sine rødder i Sverige. Dette skyldes særligt etnologen og visesangeren Ulf Peder Olrogs arbejde med Svensk Visearkiv. Gennem en omfattende samling af svenske folkesange skabte Olrog melodier og tematikker, hvis kvaliteter også var med til at forme dansk popmusik.

I forbindelse med bibliotekernes festival for historie vil musikforsker Henrik Smith-Sivertsen udfolde, hvordan dansk popmusik har fået meget af sin unikke identitet fra Sverige, og igennem dette illustrere den dybe kulturelle og musikalske forbindelse mellem de to lande.

Vær med når bibliotekernes festival for historie afvikler dette oplæg, spækket med anekdoter, sjove facts, og uventede musikalske forbindelser, ved musikforsker Henrik Smith-Sivertsen. Han vil her gøre rede for, hvordan dansk popmusik har hentet meget af sin identitet, i Sverige.

Live i stuen

Fra den 18.-23. november 2024 byder Bibliotekernes Festival for Historie på vidende oplægsholdere og livestreaming fra hele landet. Temaet er ”Med lånte fjer” og handler om hvordan dansk historie er blevet til ved mødet med det fremmedartede. Hvad enten det har været gennem fredsommelig udveksling eller drabelig krig.

Fra mandag til torsdag i uge 47 sender vi hver dag samtaler og foredrag fra forskellige steder i landet hjem til dig i stuen. Oplægsholderne kommer fra landets museer og kulturarvsinstitutioner og vil fortælle om deres vinkel på årets tema.