voksne

Er der troværdig viden på nettet? Danmarks nationalleksikon om fremtiden med AI.

Læsesalen på Det Kongelige Bibliotek
Fra mandag til torsdag i uge 47 sender Bibliotekernes Festival for Historie samtaler og foredrag fra forskellige steder i landet, hjem til dig i stuen. Dette arrangement foregår på Hovedbiblioteket i Aalborg
Hovedbiblioteket

Rendsburggade 2
9000 Aalborg
Danmark

Kunstig intelligens revolutionerer vores søgning efter viden. I fremtiden vil samtalerobotter levere endnu mere skræddersyede svar og anbefalinger. Det vil skabe en mere interaktiv og personlig oplevelse, hvor vi vil opleve, at vi kan gå i dialog med indholdet. På den anden side vil vi ikke længere vide, hvor indholdet kommer fra, hvilke kilder det bygger på og hvad vi har ”lånt” fra andre uden at vide det.

Ansvarshavende chefredaktør Erik Henz Kjeldsen, Lex – Danmarks nationalleksikon fortæller hvordan Lex arbejder med at sikre alle adgang til troværdig viden og hvordan den opgave har ændret sig med tiden

Live i stuen

Fra den 18.-23. november 2024 byder Bibliotekernes Festival for Historie på vidende oplægsholdere og livestreaming fra hele landet. Temaet er ”Med lånte fjer” og handler om hvordan dansk historie er blevet til ved mødet med det fremmedartede. Hvad enten det har været gennem fredsommelig udveksling eller drabelig krig.

Fra mandag til torsdag i uge 47 sender vi hver dag samtaler og foredrag fra forskellige steder i landet hjem til dig i stuen. Oplægsholderne kommer fra landets museer og kulturarvsinstitutioner og vil fortælle om deres vinkel på årets tema. Dette arrangement sendes fra Hovedbiblioteket i Aalborg.