For børn (6-13 år)

Når døden kommer tæt på livet

Det er hårdt at miste, men det er noget, som sker for alle. Og de store tanker om døden kan også rumstere i små hoveder. Derfor ønsker vi at åbne op for dialogen med vores nye udstilling på Hovedbiblioteket.

Af Laura Emilie Larsen

For børn 6-13 år Inspiration Udstilling For unge 13+
Billede af udstillingen "Når vi ikke er her længere..."
Udstilling i børne afdelingen

Det kan være svært for børn at forholde sig til tankerne om død; jeg sad forleden i toget og overhørte en gruppe piger i 3. klasse snakke om køer, da en pludselig udbryder: ”Tænker i nogensinde på, at vi skal dø?” De andre mente, at hun bare skulle lade være med at tænke på det, men en stor tanke, som den, er svær at lægge fra sig.

Desværre er det ikke alle børn, der åbner op for samtaler om døden med forældre eller andre voksne. Derfor sætter vi nu fokus på de tanker, der kan opstå i forbindelse med døden, med en ny udstilling på Hovedbiblioteket i afdelingen børnefaglitteratur. Her får i muligheden for at tage en uformel snak med jeres børn om, hvad døden er, hvad den kan indebære, og hvordan vi kan hjælpe andre, der har mistet.

Udstillingen giver ikke svar på de spørgsmål, man kunne have, men kan hjælpe med at sætte perspektiv på tankerne og åbne samtalen.

Målgruppe +8 år.