voksne

Live i stuen: Krig og tab der formede Danmark

Maleri fra Slaget på Reden
Slaget på Reden, 1801 af Christian Mølsted
Fra mandag til torsdag i uge 47 sender Bibliotekernes Festival for Historie samtaler og foredrag fra forskellige steder i landet, hjem til dig i stuen.
Online via www.historiefestival.dk

Drømmen om et samlet Norden faldt for alvor fra hinanden med 17oo-tallets store nordiske krig og skilsmissen fra Norge i 1814. Historikere Dan H. Andersen og Rasmus Glenthøj udfolder de centrale begivenheder og diskuterer, hvordan det formede den danske nationale identitet.

Dyk ned i historien sammen med kulturformidler Jan Michael Johansen. der vil stille spørgsmålene i denne samtale fra Roskilde bibliotek, der vil blive livestreamet til dig hjemme i stuen.

Dan H. Andersen er historiker og bl. a. forfatter til det roste to-binds-værk “Store Nordiske Krig (1700-1721)” om den europæiske krig der var med til at forme Danmark og Skandinavien

Rasmus Glenthøj er en dansk historiker der har 1800-tallets danske historie. som sit forskningsområde. Han er lektor ved Syddansk Universitet i Odense. Glenthøj har blandt andet skrevet 1864 – Sønner af de Slagne (2014), Skilsmissen – Dansk og norsk identitet før og efter 1814 (2012)

Live i stuen

Fra den 18.-23. november 2024 byder Bibliotekernes Festival for Historie på vidende oplægsholdere og livestreaming fra hele landet. Temaet er ”Med lånte fjer” og handler om hvordan dansk historie er blevet til ved mødet med det fremmedartede. Hvad enten det har været gennem fredsommelig udveksling eller drabelig krig.

Fra mandag til torsdag i uge 47 sender vi hver dag samtaler og foredrag fra forskellige steder i landet hjem til dig i stuen. Oplægsholderne kommer fra landets museer og kulturarvsinstitutioner og vil fortælle om deres vinkel på årets tema.