voksne

Live i stuen: Rettens rødder

Collage af et ældre foto af kvinde ved komfur og et foto af Anna Katrine Werge Bønnelycke
Fra mandag til torsdag i uge 47 sender Bibliotekernes Festival for Historie samtaler og foredrag fra forskellige steder i landet, hjem til dig i stuen.
Online via www.historiefestival.dk

De fleste har en holdning til hvordan traditionelle retter skal smage og hvornår de skal spises. Men hvor stammer retterne egentlig fra? Og har de altid smagt, som de gør i dag? Foredraget følger de tråde, der binder det kulinariske Europakort sammen og bevæger sig tilbage til rødderne af nogle af vores traditionsrige retter.

Anna Katrine Werge Bønnelycke er arkivar ved Gentofte Lokalarkiv. Foruden lokalhistorie er hendes særlige interessefelt madhistorie og hun har kokkereret sig igennem historien fra middelalderen og frem til i dag.

Live i stuen

Fra den 18.-23. november 2024 byder Bibliotekernes Festival for Historie på vidende oplægsholdere og livestreaming fra hele landet. Temaet er ”Med lånte fjer” og handler om hvordan dansk historie er blevet til ved mødet med det fremmedartede. Hvad enten det har været gennem fredsommelig udveksling eller drabelig krig.

Fra mandag til torsdag i uge 47 sender vi hver dag samtaler og foredrag fra forskellige steder i landet hjem til dig i stuen. Oplægsholderne kommer fra landets museer og kulturarvsinstitutioner og vil fortælle om deres vinkel på årets tema.