For børn

Musik og dans styrker dit barns udvikling

En vippen med foden, nynne fra bagsædet eller dans og skrål på sofaen: Alt dette er er sundt for dit barn. Forskning påviser nemlig at barnets interaktions med musikken har mange psykologiske og fysiologiske fordele.

Af Laura Emilie Larsen

To bibliotekarer underholder med sang for en gruppe børn

Shhh!” sagde bibliotekaren – Men gjorde hun virkelig det?

Nogle opfatter bibliotekets som et sted, hvor der skal være ro og stilhed - et sted, hvor man kun skal finde og læse bøger. Det er sådan det bliver portrætteret i medierene, og flere forældre fanger nok sig selv i at hviske til deres barn, når de befinder sig på et bibliotek.

Hvis man hører, at nogle spiller musik på biblioteket, vil man nok tænke: ”Det er da kun til bibliotekaren får øre for balladen”. Derfor vil mange nok også blive overrasket, når det viser sig, at det faktisk er bibliotekaren selv, der har sat musikken på og sågar danser til den. Men hvad har musik og dans at gøre på biblioteket, og hvorfor er musikalske legestuer en af vores hyppigste aktiviteter for børn?

En fortryllende melodi
Man skulle næste tro, at musik er magisk. Sådan kan det også føles, når lydene kan dirigere ens følelser og stemningen i selv det største lokale. Musik er godt for mennesker i alle aldre, om man synger, lytter eller spiller. Forskning viser, at musikken er med til at styrke vores mentale sundhed, velvære og livskvalitet. Derudover kan det have en positiv indvirkning på mere håndgribelige faktorer at lytte til musik. Det kan for eksempel bidrage til at udvide dit barns ordforråd og således styrke kommunikationen.

Lyrik og musikalske remser kan styrke dit barns evne til at rime og digte, hvilket er noget af det, danske skolebørn har sværest ved. Det styrker også ideudviklingen, da evnen til at lege med sproget, herunder en lyriskes sans, styrker den kreative tænkning. På Aalborg Bibliotekerne har vi løbende musikalsk legestue, som finder sted på flere af vores biblioteker. Her er der mulighed for at dyrke de musikalske remser og lytte til guitarens fortryllende melodi.

Artiklen forsætter herunder

Rikke sidder med en guitar i hænderne. I baggrunden ses en bogreol.

Rytme, der rykker i udviklingen
Hvis I tager skridtet videre og danser med til musikken, vil der komme yderligere fysiologiske fordele for barnet:
Bevægelserne er med til at styrke barnets motoriske evner, og i koordination med musikken vil det styrke deres rytmiske sans. Børn, især de mindste, er i gang med at lære deres krop at kende, og musik kan altså skabe en positiv oplevelse af kroppen, da det giver større kontrol og kendskab til den.

Hvis dit barn har problemer med at løfte hovedet, når de ligger på maven, ikke kan lide at gynge, let bliver rundtosset eller har svært ved at lære at cykle, så kan dans måske afhjælpe nogle af disse problematikker. Alt dette kan stamme fra en afvigelse i hovedbalancesansen (vestibulærsansen), hvor bevægelserne fra dans får væsken i det indre øre i bevægelse, hvilket styrker denne sans. På vores biblioteker har vi mange bøger med danselege for børn i alle aldre, og flere af dem har endda CD´er med eller adgang til sangende online, så der er masser af mulighed for at træne barnet derhjemme.

Så sæt din yndlings sang på (gerne på dansk så børne kan styrke ordforrådet), tag dit barn i hænder og dans. Husk på, det styrker jeres bånd, barnets balancesans, motorik, rytmiske sans, kommunikative evner og kreative tænkning. Hvis du også ønsker at styrke barnets sociale evner, så kom til musikalsk legestue på Aalborg Bibliotekerne og dans med os og alle de andre børn.