For voksne

Mød danske udsendte i hele verden, en online samtale om livet som udsendt

Se med hjemmefra 8. oktober kl. 20-21, hvor du kan møde danske udsendte i både Grønland, Letland, Irak og Kosovo.
I samarbejde med
Bibliotekernes Temasamarbejde

Begivenheden kan ses via TEAMS, som ikke kræver at du installerer noget på din computer eller telefon) og det direkte link bliver aktivt når begivenheden starter.

Samtales afvikles som en del af bibliotekernes store tema ”I krig for Danmark” sammen med Danmarks

Vi vil gerne spørge de danske udsendte om fx:

•  Hvor er du i verden og hvor længe har du været afsted?
  • Kan du beskrive, hvordan en almindelig ”arbejdsdag” forløber og hvad laver du, når du holder fri?
  •  Hvad savner du mest derhjemme?
  •  Hvordan fordriver i (fri)tiden og hvordan er maden? Hvilken middagsret kan du slet ikke vente med at spise, når du er hjemme igen?
  • Hvordan er det at være dansker ude i verden? Er der et særligt kammeratskab mellem jer og hvordan adskiller danske soldater sig måske fra andre?
  •  Hvad tror du, du tager med dig hjem efter din udsendelse?
  •  Har du lært noget/nogen at kende i det land, du befinder dig i?
  •  Kan vi lære noget af lokalbefolkningen?
  • Hvad er sværest ved at vende hjem? (da vi for et par år siden talte med fx korrespondent i Ukraine, syntes hun at det var hårdt når familien brokkede sig over regnvejret, når familier i Ukraine blev dræbt)
  • Hvordan var dine omgivelsers reaktion, da du skulle udsendes?
  •  Er der noget, du ville ønske, at vi danskere med 8-16 jobs vidste mere om? Møder du mange, der er kritiske overfor militæret/udsendelser?
  • Hvordan passer I på jer selv før under og efter udsendelse?

Har du spørgsmål, så skriv dem endelig her i begivenheden, eller tag dem med til eventen.

Fokus på udsendte danskere

I løbet af de seneste tre årtier er cirka 40.000 danske mænd og kvinder trukket i uniformen, og har sat livet på spil for at bevare fred, skabe demokratier og hjælpe civilbefolkningen rundt om i verden.

Med kampagnen ”I krig for Danmark” zoomer bibliotekerne, sammen med bl.a. DR og Danske Veteraner, ind på menneskene bag vores forsvar – soldaterne og deres familier. Hvordan føles det at rejse ud for at gøre en forskel? Hvilke tanker opstår ved frontlinjen? Og hvilke konsekvenser har en udsendelse for den enkelte soldat, deres familie og nære venner?

Ikke siden Anden Verdenskrig er krig rykket så tæt på vores grænser og blevet så stor en del af nyhedsbilledet i Danmark.