For børn

Lotte Salling: Derfor skal du rime og remse med dit barn!

Lige nu rimer og remser bibliotekerne sammen med Børste og DR Minisjang. Her sætter forfatter, Lotte Salling, ord på, hvorfor det er så godt, og hyggeligt og lærerigt at rime og remse og lege med sproget sammen med børnene.

Af Allan Johansen

Portræt af Lotte Salling

Giv dit barn det bedste springbræt til livet med gode læsestunder og sjove sproglege

Læsning, sang og rimlege med børn er ikke kun ensbetydende med gode historier, hyggeligt samvær og gode snakke. Vi får også tændt børns nysgerrighed på sprog og bøger i en tidlig alder, så der er langt større chance for, at de selv begynder at læse og skrive og dermed klarer sig bedre i skolen og i livet generelt.

Små børn elsker rim og remser. I remser og sange er der en leg med ord og ordlyde, der inviterer til at være særligt lydhør overfor sproget. De små ører opfatter, at ordenes endelser lyder ens, og børnene får lyst til at rime med og afprøve de nye lyde. Samtidig har remser en rytme i sproget, som gør, at vi automatisk udtaler ord tydeligere. Den appellerer til børns medfødte rytmiske fornemmelse og gør, at opmærksomheden skærpes.

Børn elsker at deltage sprogligt og fysisk

Når vi læser børnerimbøger, kan vi lade vores børn snakke med på rimordene, holde små pauser og lade dem afprøve og gentage. Lynhurtigt husker de ordene og næste gang måske en sætning og snart et helt vers. De fleste børn elsker at deltage sprogligt og fysisk, når de lærer ord og bogstaver, så hvis vi oveni understøtter remserne med klap, musik og sang, eller med stående, gående rytmiske bevægelser, skærper vi yderligere børnenes opmærksomhed og dermed også fornemmelsen for sprogets rytme og en øget evne til at skelne sprogets mindste lyddele. Det kan tage noget tid, før selve udtalen følger med, men i mellemtiden lagres nye lyde og ord i børnene, mens vi hver dag fylder lidt mere på både ordforråd og sproglig erfaring.

Vi kan rime og remse mens vi laver hverdagsting

Det bedste er, at sproglege ikke er noget, vi behøver at skaffe ekstra plads til i en travl hverdag. Vi kan sige små, lette remser sammen, mens vi rydder op, laver mad, putter osv.

Eller vi kan synge en sang, mens vi kører bil, går tur, tager tøj af og på. Vi kan hoppe og danse rundt et par minutter her og der, til rytmen af ordene i en sang eller remse. Vi kan pjatte med sproglyde og gentage ord og lyde, som børnene synes er sjove. Volapyk-lege, selvopfundne rimord og sprog-pjat tæller med her. Følg barnet og fornem, hvad der fanger.

Kort sagt: Rim, remselege og sange er ren magi for børns sprogtilegnelse.

Dejlige, fælles og nærværende øjeblikke

Samtidig giver det os nogle dejlige fælles og nærværende øjeblikke, der motiverer børnene og bliver en uundværlig gave i deres sproglige udvikling. Ordet skal gives og ikke kræves. I stedet for at kvæle motivationen ved at presse sproget frem og bede børn gentage ord, de har svært ved at sige, kan vi gøre sproget legende og levende, synge og sige remser sammen. Og efterhånden vil ordene titte frem og sproget vokse og blomstre.

Om Lotte Salling

Lotte Salling er forfatter og bevægelsespædagog og arbejder med børn og sprogindlæring. I sine bøger har hun stort fokus på at stimulere barnets krop og sprog i læsningen. Hendes bøger er kendetegnet ved både at indeholde sjove rim og remser samt forslag til, hvordan de kan kombineres med fysiske aktiviteter.