børn

Klar, parat til at tale sammen om skolestart

Skolestart kan være både spændende og skræmmende på samme tid. Vi hjælper samtalen på vej sammen med DRs nye serie "Klar, parat, skolestart".

Af Allan Johansen

For børn 6-13 For de mindste 0-6 år Inspiration Skole
Syv børn står i et klasselokale foran et stort kort. I midten står to af børnene og giver hinanden et "fist bump".
Pressefoto fra DR Ramasjangs "Klar, parat, skolestart" (1:12) - Allerførste skoledag. Foto: Morten Øbro
Mie står foran børnebiblioteket med en nipnapper i hænderne.

Mens mange glæder sig til første skoledag, så synes hele 40 % af børnene faktisk, at det er svært at starte i skole. Det kan være skræmmende at skifte fra at være de store i børnehaven til at være de små i skolen, og mange børn oplever nervøsitet og store følelser omkring det.

Det forsøger Bibliotekerne, DR og center for undervisningsmidler nu at komme i møde.

Hvad sker der, hvis jeg tisser i bukserne?

I august har DR Ramasjang premiere på serien ”Klar, parat, skolestart”, som handler om at starte i skole. Serien tager nogle af de ting op, der rumsterer i hovederne på nye skolebørn som: ”Hvordan får man egentlig nye venner?”, ”Hvad sker der, hvis jeg tisser i bukserne?” og ”skal man bare sidde stille hele dagen i skolen?”

Vi hjælper med at starte samtalen

Forskningen viser, at det vigtigste, vi kan gøre for at børn og forældre får en god skolestart, er at tale sammen om det.

Det kan bare være svært at få gang i en samtale, når trætte skolestartere kommer hjem og siger ting som: ”Jeg kan ikke kan huske, hvad vi har lavet i dag”, ”det gik fint nok”, eller ”vi har ikke lavet noget”.

Derfor har vi lavet en samtalestarter i form af en Nipnapper (find den her), som kan gøre det både sjovere og nemmere og få gang i samtalen om skoledagen.

Vi finder selvfølgelig også en masse bøger frem om skolestart til både børn og deres voksne, og så kan I tage hen på jeres lokale bibliotek og hente et skoleskema, som I kan udfylde sammen. Måske mens I taler om de forskellige fag?

Og foruden fornævnte forslag kan I dykke ned i følgende artikel, som byder på en håndfuld gode tips og ideer, som man kan udnytte ventetiden til skolestart på. Den kan nemlig føles lang, når man skal starte i skole - og den kan bruges fornuftigt til at ruste både børn og forældre på skolestarten.

Kan du stave til hundelort?

Vil du have endnu mere materiale om skolestart, kan du tage hen på læsesporet.dk og finde en masse, som I kan hygge med derhjemme mens i snakker sammen. En tisselabyrint, "kan du stave til hundelort", ”rul en madpakke” for bare at nævne et par stykker.

Klar, parat, skolestart på baggrund af omfattende research

”Klar, parat, skolestart” er lavet på baggrund af omfattende research og data fra Egmont-rapporten ”Når de store bliver små”. Rapporten undersøger, hvordan man kan skabe en god skolestart.

Det er en stor overgang, når børn starter i skole. Store børnehavebørn bliver pludseligt de mindste i skolegården, og som forældre er du også vant til at aflevere i trygge rammer, som nu skiftes ud med nye rammer.

En del af Alle ord tæller

"Klar, Parat, Skolestart" er en del af "Alle ord tæller"-projektet. I projektet vil DR sammen bibliotekerne og en række samarbejdspartnere de næste år (efterår 2023-2026) udvikle og afprøve produkter, metoder, indsatser og redskaber for at skabe bedre forudsætninger for gode læseoplevelser og derigennem styrke læselysten og læsekulturen for danske børn (1-14 år).