For voksne

Klar til efteråret med bibliotekets bedste bøger

Kan du lide at læse bøger? Elsker du at være på biblioteket? Mangler du noget godt læsestof til efteråret?

Af Ditte Jensen

Det sker Besøg os Inspiration Aktuelt Fællesskaber Vi anbefaler
Billede af to bibliotekarer med knive i hånden
2 bibliotekarer og 20 krimier
Matilde, Nina og Helle står smilende sammen på Lyrikscenen på Hovedbiblioteket. Bag dem ses en skærm med reklame for podcasten "Hjertestorm". Over dem ses en lyskæde.
Lækkert læsestof til den mørke tid

Hvis du kan nikke ja til blot et af ovenstående udsagn, har jeg alletiders forslag: Kom til bogcafé! Et potpourri af sæsonens bedste boganbefalinger, en eftermiddags- eller aftenstund sammen med ligesindede og spændende ny viden, du ikke vidste, du manglede. På den måde siger vi jo faktisk ofte, at vores bogcafeer er bogelskerens svar på et Kinderæg – hele tre ting på én gang.

Dette efterår kan du godt glæde dig til:

Lækkert læsestof til den mørke tid

Det her er bogcafeen til dig med bred smag. Eller måske dig, der bare ikke helt ved, hvad du skal læse. Matilde, Nina og Helle hjælper dig. For denne bogcafé vil nemlig være spækket med alle mulige forskellige lækkerier lige fra krimi og kærlighed til kriser i familien.

Årets klassikerbogcafé: Dø om så det gælder

I år handler vores klassikerbogcafé om krig. Kom og hør om soldaterne, lederne, ofrene og beslutningerne. Både de beslutninger, der fører os ind i eller ud af konflikter og krig – og de beslutninger, vi som mennesker må tage, når verden vendes på hovedet, og forfærdelige omstændigheder rammer os. Bogcafeen får besøg af guitarist Frederik Simonsen, som synger sange om fred.

Med musik og litteratur

Kan du lide musik, vil du nok blive begejstret, når du hører om denne bogcafé. Især hvis du er glad for at kombinere musik og bøger. Til bogcafeen her vil Brian og Peter besøge steder i litteraturen, hvor musikken spiller en stor rolle. Og omvendt også de steder i musikken, hvor litteraturen har haft et stort aftryk.

Brian og Peter
Med musik og litteratur
Vibeke, Mathias og Marianne med bøger
Hyggelæsning til mørke aftener

2 bibliotekarer og 20 krimier

Bogcafeen til læseren, der ikke kan få nok af krimier. Vibeke og Hanne anbefaler årets bedste krimier og fortæller om de nye, der er på vej. Vibeke og Hanne anbefaler årets bedste krimier og fortæller om de nye, der er på vej.

Frygteligt forsømt faglitteratur

En bogcafé kun med faglitteratur! Hooray! Alt for mange vanvittigt vidunderlige fagbøger lever et hengemt liv i bibliotekets magasiner. På denne bogcafe bærer vi de bedste frem i lyset. Lær om bibliotekets særlige decimalklassedelingssystem, DK5, som vores faglitteratur er delt op efter. Og kom hjem med det bedste guld fra gemmerne. Også denne bogcafé bliver akkompagneret af live musik.

Spændende lokale historier

Har du en lokalhistoriker i maven, kan du roligt læse videre. Her får du nemlig en bogcafé udelukkende med lokalhistoriske bøger. Denne gang breder vi os mere ud i kommunen, så det ikke kun handler om Aalborg.

Hyggelæsning til mørke aftener

Marianne, Mathias og Vibeke kommer med deres bedste anbefalinger af 12 gode, nye bøger, som du kan låne med hjem, så du har noget at gyse, grine og tænke over på de mørke aftener.

Find en bogcafé nær dig