For voksne

Podcast-værter og medie sætter spot på vigtige, litterære værker

Redaktionen hos mediet Føljeton mener, at viden skal være tilgængelig for alle, og at verden skriger på en mangfoldighed af idéer. Alligevel ender vi alt for ofte med at tænke ens – mens de, der har råd, holder på ordet. Derfor lancerede mediet i 2022 Føljetons Folkebibliotek, der samler bøger om aktuelle og presserende emner. Senest har podcastduoen A Seat AtThe Table udvalgt en læseliste om et tema, der ligger dem på sinde - og du kan låne de fleste af bøgerne her på biblioteket.

Af Mie Møller Nielsen

Podcast-værterne Daima og Ingrid poserer med nogle af de bøger, de har udvalgt til læselisten.

I en ny sæson af Føljetons Folkebibliotek har man inviteret podcastduoen A Seat At The Table til at udvælge en læseliste om et tema, som ligger dem på sinde. Det er Naima Yasin og Ingrid Baraka, der står bag den prisvindende podcast A Seat at the Table, som på syvende år har en mission om at give endnu flere mennesker en plads ved samfundets bord. Den plads, som de selv har manglet.

Resultatet er en læseliste med 18 bøger, som har fået overskriften Omsorgsfuld Magtkritik. Om kurateringen skriver A Seat at the Table:

"Alle disse værker er sindssygt vigtige for os begge. Det er værker, vi vender tilbage til. Det er værker skabt af folk, vi heldigvis kan kalde vores venner. Det er værker, der giver os håb i en håbløs verden, og baner en vej for en ny og retfærdig virkelighed. Værkerne er vidt forskellige, men italesætter alle hvordan kroppen bliver både et redskab til modstand og en målestok for undertrykkelse, idet den formes af samfundets krav og normer. Magt og omsorgsproblemer er uløseligt forbundet med udgangspunkt i den sorte krops rolle og repræsentation i vores liv".

Du finder listen over de af værkerne, vi har hos Aalborg Bibliotekerne, her: