For børn

Vild med "Løvens Hule Junior"? Bibliotekerne sætter fokus på iværksætteri for børn og unge

Den 10. oktober skyder DR gang i første sæson af ’Løvens Hule Junior’, hvor Morten Münster, Rasmus Kolbe (Lakserytteren), Louise Bjerre (LouLiving), Anders Møller (Eiqu Miller) og Julia Sofia sidder i løvepanelet. Bibliotekerne sætter i samme omgang fokus på iværksætteri for børn og unge og på løvernes egne bøger.

Af Allan Johansen

Løverne fra Løvens Hule Junior. Fra venstre Rasmus Kolbe (lakserytteren), Morten Münster, Tahir Siddique, Julia Sofia Aastrup, Anders Møller (Eiqu Miller) og Louise Bjerre, (LouLiving). Foto:  Per Arnesen
Løverne fra Løvens Hule Junior. Fra venstre, Rasmus Kolbe (lakserytteren), Morten Münster, Tahir Siddique, Julia Sofia Aastrup, Anders Møller (Eiqu Miller) og Louise Bjerre (LouLiving). Foto: Per Arnesen

Vært Jonas Madsen tager imod de unge iværksættere sammen med Tahir Siddique og Nikolaj Nyholm, som vi allerede kender fra voksenudgaven af ’Løvens Hule’.

Du kan finde en udstilling på biblioteket med bøger om og af iværksættere i alle aldre, og så har Løverne fra Løvens Hule Junior også selv skrevet bøger, som du kan lade dig underholde af.

Fx Morten Münsters bogserie om hunden Bubbi, Lakserytterens kreative og magiske universer, Louise Bjerres, fortællinger om livet som ung iværksætter, eller Julia Sofia Aastrups bøger om at tro på sig selv.

Find et udvalg af bøgerne herunder.

”Løvens Hule Junior” bliver til undervisningsmateriale

Når der er premiere på 'Løvens Hule Junior' lancerer DR Lær samtidig undervisningsmateriale særligt målrettet eleverne i 5.-6. klasse. Undervisningsmaterialet har blandt andet til formål at styrke, og løfte elevernes kreative og innovative kompetencer.

Materialet i DR Lær zoomer ind på tre områder indenfor entreprenørskab, som er vigtige at øve sig på, hvis man drømmer om at blive iværksætter – eller, hvis man bare gerne vil blive bedre til at fremlægge for klassen. Områderne er: Ideudvikling, Feedback og Præsentation.

Læreren kan i materialet vælge mellem forskellige kreative og analoge elevøvelser, som kan skydes i gang i klassen af korte motiverende videoer med vært Jonas Madsen.

Om Alle ord tæller

Undervisningsmaterialet kan bruges på tværs af alle fag, og er lavet i samarbejde med projektet ’Alle ord tæller’, der har som formål at styrke børns læselyst og skabe bedre forudsætninger for gode læseoplevelser.

Bibliotekerne har bidraget med tips og tricks til research og litteratur i læringsmaterialet. Her kan børn blandt andet få hjælp til, hvordan de kan finde faglitteratur, der kan kickstarte den gode idé. Og i samarbejde med landets biblioteker præsenteres børnene for litteratur, som løverne og de medvirkende børn selv er blevet inspireret af.