Lær latin med Lingua Latina

Af Jørgen Bech Pedersen

Vi anbefaler
Foto af latinsk tekst

Har du drømt om at kunne læse latin, men enten manglet mulighed for undervisning, eller bare tænkt at det var for krævende? Hvis du er interesseret i sproget, så findes der faktisk en rigtig pædagogisk lærebog: "Lingua Latina per se illustrata". Med denne bog lover jeg dig,  at du kan læse en hel side latinsk tekst fra første side!

Hvorfor lære latin?

Der er mange gode grunde til lære latin:

• Latin er modersproget til en lang række moderne sprog, som engelsk, italiensk, fransk og spansk. Det bliver derfor lettere at tilegne sig sprog, der er udsprunget af latin.
  • Den næste gode grund hænger sammen med det første: Igennem latin lærer du moderne ords oprindelse og betydning (etymologi). Fx. kommer det engelske ord mirror (spejl) af det latinske ord miror - der betyder at beundre / undre.  Igennem hele forløbet med at lære latin vil man derfor få mange af den slags "a-ha" oplevelser.
  • Jeg mener, at tekster fortjener at blive læse på originalsprog. Man kan ikke undgå, at noget går tabt i oversættelser: sproglige blomster, betydning og rytme i teksterne. Mange tekster er nemlig skrevet på vers - fx. en af verdenslitteraturens helt store værker, Æneiden.
  • Du får trænet din grammatiske forståelse. I latin ligger betydningen af ordene ofte gemt i deres grammatiske form mere end i ordenes rækkefølge i sætningen.  Derfor er det nødvendigt at udvikle et skarpt grammatisk øje. Heldigvis er forståelse af grammatik noget man kan bruge på tværs af sprog.

Hvad kræver det at lære latin?

En bog er i princippet nok: "Lingua Latina per se illustrata". Men to supplementer er en stor hjælp. Dem vil jeg beskrive herunder.

Husk også grammatikhæfte til Lingua Latina

Der findes et grammatikhæfte (på dansk) til "Lingua Latina", som forklarer grammatikken til de enkelte kapitler i bogen. Desværre har Aalborg Bibliotekerne ikke selv bogen, men den kan skaffes hjem via Bibliotek.dk via linket herunder.

Den videre vej...

Når du har gennemført "Lingua Latina", så findes der en række andre bøger i serien, der udvider sprogkurset. Den næste bog i serien er "Lingua Latina per se illustrata. Pars 2 : Roma aeterna", men der findes flere andre titler i serien, øvelseshæfter mm. Nogle af titlerne kan skaffes via Bibliotek.dk, andre skal købes.

Har du spørgsmål til artiklen, eller kunne du tænke dig at være med til at starte en studiegruppe i latin, så er du velkommen til at kontakte mig her.