Live i stuen: Rom - arkitektur til låns igennem århundrederne

Fra mandag til torsdag i uge 47 sender Bibliotekernes Festival for Historie samtaler og foredrag fra forskellige steder i landet, hjem til dig i stuen.
Online via www.historiefestival.dk

Byen Rom består af mange historiske lag. Den er præget af forskellige arkitektoniske stilarter fra antikken frem til i dag. Igennem århundrederne har man bygget videre på det, der lå der i forvejen. Antikken har været det store ideal, man gerne ville ligne. Men man ”lånte” også ganske håndfast af fortiden ved at genbruge de mange byggematerialer, der var tilgængelige i form af forladte bygninger fra Romerrigets storhedstid.

Det fortæller professor i kunsthistorie Maria Fabricius Hansen og tegneserieskaber Lars Horneman om i foredraget, som tager afsæt i deres anmelderroste bog, Rom: En arkitekturhistorie (Arkitektens Forlag, 2022), der er en introduktion til Roms arkitektur og byrum. Bogen giver et overblik over Europas arkitekturhistorie fortalt gennem Roms arkitektoniske forandringer igennem århundrederne. Tegningerne illustrerer teksten, men indgår samtidig som selvstændige forløb af fortællende billedserier. I bogens tegnede illustrationer har Lars Horneman gjort det til en særlig pointe at låne på kryds og tværs af historien.

Foredraget vil handle om Roms arkitektur, med et særligt fokus på, hvordan arkitektoniske tegninger demonstrerer byens langvarige praksis med at genbruge bygningsmaterialer og strukturer. Derudover vil det gennemgå, hvordan disse illustrationer kan fortælle historien om væsentlige ændringer i Roms arkitektoniske landskab gennem historien.

Live i stuen

Fra den 18.-23. november 2024 byder Bibliotekernes Festival for Historie på vidende oplægsholdere og livestreaming fra hele landet. Temaet er ”Med lånte fjer” og handler om hvordan dansk historie er blevet til ved mødet med det fremmedartede. Hvad enten det har været gennem fredsommelig udveksling eller drabelig krig.

Fra mandag til torsdag i uge 47 sender vi hver dag samtaler og foredrag fra forskellige steder i landet hjem til dig i stuen. Oplægsholderne kommer fra landets museer og kulturarvsinstitutioner og vil fortælle om deres vinkel på årets tema.

Find flere arrangementer under Bibliotekernes Festival for Historie