voksne

Live i stuen: Oldtidens skibe

Foto af Morten Ravn
Fra mandag til torsdag i uge 47 sender Bibliotekernes Festival for Historie samtaler og foredrag fra forskellige steder i landet, hjem til dig i stuen.
Online via www.historiefestival.dk

Skibsarkæolog Morten Ravn fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde, folder festivaltemaet “Med lånte fjer” ud med udgangspunkt Danmarks maritime historie – fra bronzealder til vikingetid.

Dansk skibsbygning og søfart har altid været påvirket af idéer, metoder og teknikker fra det store udland.

I dette foredrag skal vi se nærmere på den allertidligste udenlandske inspiration: hvordan bronzealderens europæiske netværk kom til at påvirke dansk skibsbygning og søfart, hvordan det mægtige Romerrige satte fut i den danske skibsteknologi, og hvordan den nordeuropæiske sejlteknologi kom til at revolutionere det danske samfund i vikingetiden.

Morten Ravn er arkæolog, ph.d. med en afhandling om vikingetidens krigsflåder. Museumsinspektør ved Vikingeskibsmuseet i Roskilde. Forfatter til Skibe og søfart i Danmarks oldtid. Forlaget Turbine. 2022

Live i stuen

Fra den 18.-23. november 2024 byder Bibliotekernes Festival for Historie på vidende oplægsholdere og livestreaming fra hele landet. Temaet er ”Med lånte fjer” og handler om hvordan dansk historie er blevet til ved mødet med det fremmedartede. Hvad enten det har været gennem fredsommelig udveksling eller drabelig krig.

Fra mandag til torsdag i uge 47 sender vi hver dag samtaler og foredrag fra forskellige steder i landet hjem til dig i stuen. Oplægsholderne kommer fra landets museer og kulturarvsinstitutioner og vil fortælle om deres vinkel på årets tema.